Trine Guld

skulptør og keramiker

Marts 2024

Årets tema til vores Påskeudstilling på Fuglsøcentret bliver "Blå "

Jeg har arbejdet med en gammel skulptur skitse, som jeg ikke har kunnet slippe gennem årene. Et dyr med én fod, der står og græsser med sin lille unge på ryggen.

Det er både blevet til små udkårne keramikfigurer i forskellige Blå nuancer.  Og til en stor træskulptur.

Den kommer til at hedde "Blå slægt "

Jeg har også arbejdet med forskellige abstrakte former: krop, træ og vand. Dejligt at slippe det figurative og mærke at mine øjne også kan se når abstrakt form er rigtig. 

Derudover flere store krukker.

November 2022

Lige nu i den periode, hvor jeg plejer at være allermest produktiv, er der kommet en kæp i hjulet.
For et par måneder siden fik jeg et kompliceret armbrud, ved en rideulykke. Højre arm selvfølgelig. Og der er stadig lange udsigter til at jeg kan lave skulpturer. Så det er ærgerligt. 

Jeg var igang med et portræt,  som skulle sendes til Carlsbergfondens portræt konkurrence,  og har også et par bestillingsarbejder, der er i bero.
Nu håber jeg bare at armen med tiden bliver god nok til at jeg kommer igang igen. 

Men lidt er der at berette; jeg har få lavet en fin bronzeafstøbning af min skulptur " Det frie svin" på Bronzestøberiet i Svendborg. 

I sommer var jeg med i en fin udstilling i Kalundborg, Bispegården. Hvor der kom en god omtale af mit værk " Emojies" i avisen.

Jeg afsluttede et større værk i foråret, "Tidsrejse" , på Norddjurs Friskole. Her var jeg huskunstner i årets første halvår, og lavede sammen med børnene et stort solur rundt om en flagstang.
projektet var støttet af statens kunstfond.

Og der har været godt salg af mine værker,  til kunder der selv henvender sig.

Lige nu laver jeg nogle billeder, hvor jeg klæber hvepsebo papir på store stykker papir. Det kan jeg lige klare. Det er sjovt, men om det er kunst ved jeg ikke.

Januar 2022

Coronatid har været fordybelsestid. Mange udstillinger har været aflyst, og det har givet tid og ro til at søge nye veje.

2021 har rummet skabelsen af "Cheval Naturel". En hest i fuld størrelse, lavet af halm, grene og gips. Den var en del af Kunstcenter Silkeborg Bads udstilling "Klap lige hesten" Medlemmer af Dansk Billedhuggersamfund, blev opfordret til at sende forslag ind til skulpturer, der kunne kommentere den traditionelle rytterstatue.
Egentlig skulle skulpturen bare smides væk ved udstillingens slutning, men jeg reddede den. Skar den i stykker og genetablerede den hjemme hos mig selv. Så kan jeg også undersøg hvor holdbart materialet egentlig er.

Jeg har derudover arbejdet med et større værk, som jeg endnu ikke ved hvor skal udstilles. Jeg kalder det "Emojies". Det består af 16 selvportrætter, hvor jeg mimer emojies.

Min drøm om at lave min egen skulpturpark tager også form. Her skal være plads til eksperimenter og udstillingstrætte skulpturer.

Tilbud om at udstille i skulpturbyer og på gallerier og kunstforeninger tikker lige så stille ind, uden at jeg behøver at gøre andet end at besvare telefonen. Det er jeg meget glad og taknemmelig for. Jeg føler, at jeg bare svømmer med strømmen, og gør det jeg elsker og brænder for. Sikke et liv.

I foråret 2022 skal jeg være huskunstner på Norddjurs Friskole, hvor jeg i samarbejde med 65 elever og et antal lærere skal fremstille et kæmpe solur. Projektet bliver støttet af statens kunstfond.
Børnene skal modelere gorillaer, og jeg skal hjælpe dem. Jeg laver syv store romertal i fiberbeton, som gorillaerne skal bebo. Romertallene sættes omkring en flagstang, der bliver viseren i soluret. Jeg er allerede godt igang med de indledende manøvre. Mit hjem, carport og have er fyldt med flamingosnuller fra de plader jeg er ved at save. Men hvor der handles der spildes.

Maj 2020

Nogle måneder og en coronakrise senere...

Vi nåede lige at få sat udstillingen op i Frederiksværks Geithuset inden alting blev aflyst. Værkerne står der endnu og kunstforeningen har sagt at der bliver en form for udstilling, når der engang bliver mulighed for det.

Værre var det med vores påskeudstilling, som helt er aflyst. Temaet for udstillingen bliver genbrugt næste år, så helt spildt er arbejdet med sommerfuglene ikke.

Det har også været dejligt at få arbejdsro, og en pause til fordybelse og nyorientering.

Jeg har lavet min serie af håndportrætter færdig, så de kan udstilles i en have ved Hjarbæk fjord.Det var urimeligt svært at lave hænder. De har vanvittige komplekse former og ser forkerte ud, bare der er det mindste i vejen. Så de har kostet meget arbejde.

Jeg har arbejdet på tre abstraktioner over temaet "Psyke på vej over de dødes flod, Styx" De skal udstilles i Dansk Billedhugger regi på Dronninglund Kunstcenter. Jeg har længe ønsket at lave dem, så det var dejligt at der kom en lejlighed.

Et par eksta store gulvvaser er det også blevet til.

Rent værkstedsmæssigt har jeg udvidet min ovnkapasitet med en ældre kammerovn, som står udendørs. Det giver mulighed for at lave brændinger , hvor jeg fodre med træstykker undervejs. Og dermed laver det der hedder en reducerende brænding. Det betyder at jeg kan komme igang med at eksperimentere med askeglasurer, der kræver reduktion, for at blive smukke. Jeg glæder mig!

 

Februar 2020

Vinteren er gået, snart. Jeg har haft en enkelt udstilling på Galleri Krebsen i København. Et rigtigt fint lille galleri i Studiestræde.

Ellers har jeg arbejdet frem mod forårets og sommerens udstillinger.

Temaet på Syddjurskunstnernes traditionsrige påskeudstilling på Fuglsøcentret er "Rejsebrev". Først havde jeg nogle meget filosofiske tanker om at spejle sig selv i former og fysiske gestalter, men det blev for flyvsk. Så jeg valgte at arbejde med sommerfuglen. Det efter at jeg havde haft en dejlig oplevelse med et væld af forskellige sommerfugle på en gåtur i et norditaliensk bjerg sidste sommer.Og som altid, når man fordyber sig i det mest banale, åbner det sig og bliver mangefaceteret.
Da jeg så hørte Leonard Cohens sidste CD og faldt over strofen: "Listen to the Butterfly, dont listen to me" faldt brikkerne på plads.Værkerne kan godt tale for sig selv.

Derudover skal jeg deltage i et sjovt udstillingskoncept i Hjarbæk, ved Limfjorden. Man får som kunstner en privat have at udstille i. Udendørs skulpturer. Der bliver så fra kunstudvalgets side lavet guidede fremvisninger i haverne igennem sommeren. Til den udstillig laver jeg hænder. Hænder der holder fat i hinanden og skaber skulpturelle interessante former. Første gang jeg fandt ud af at jeg kunne modellere var som 16 årig. Da modellerede jeg et lille "portræt" af min egen hånd. Og jeg var helt forelsket i den. Så nu er jeg vendt tilbage til udgangspunktet. Hænder er meget udtryksfulde, og ofte husker jeg bedre folks hænder end deres ansigt. Men det er ikke nemt at modellere hænder. Faktisk lige så svært og arbejdskrævende ,som at modellere et rigtigt portræt.

Mange af mine kunder/publikummer har nævnt de køer jeg engang lavede. Så jeg prøver en gang mere. Jeg er mest optaget af den rolige meditative stemning, der er over en flok køer, der tygger drøv på marken. Og ikke mindst den dejlige trekant som en liggende ko danner, når man ser den bagfra. jeg forsøger mig med at modellere dem direkte i voks, selvom det ikke er mit ynlingsmateriale. men jeg kan måske lære at elske det? Derefter skal de støbes i bronze. Det er ikke nemmere at modellere små skulpturer end store, det kræver bare mere lysog bedre briller.

September 2019.

En lang dejlig sommer er gået, og jeg er ved at tage alvorligt fat igen.

Årets tema til Påskeudstillingen i Fuglsøcentret er "Rejsebrev". Jeg har været en tur i Norditalien i år. Èn af de oplevelser, der gjorde indtryk på mig, var en vandretur på en bjergside, hvor der var et væld af sommerfugle, der flagrede omkring os.

Så mit rejsebrev handler om sommerfugle. Abstraktioner over sommerfugle, og den kropslige indlevelse i at være sommerfugl.

Jeg har startet blødt op med at lave nogle flere af mine deforme kuber, da de er blevet efterspurgt.

Jeg skal have produceret nogle værker til en udstilling i København til november , og desuden har jeg nogle bestillingsopgaver. Så på med vanten.

Marts 2019

Så er den første gipshøne kommet ud af sit skjul.

Jeg arbejde desuden med en større udendørs skulptur, som skal med til Ølgod skulptur By 2019. Det er et skib med menneskefigurer på. Det illustrerer vores fælles umærkelige rejse gennem tiden.Nødvendighedens rejse.

et andet tema er billedet af jomfru Maria der rider på et æsel med jesusbarnet. jeg har hentet inspiration i et næsten 1000 år gammelt relief fra en romansk kirke. På billedet ses et håndmoddeleret fad, der er brændt første gang, har fået påført oxyd og blevet afvasket, så oxyden ligger i fordybninger og streger. Senere skal det glaseres og brændes.

-og så er jeg igang med at lave bronzer på Hollufgård Gæsteatelier i Odense. På billedet er to skulpturer af pap og voks blevet udstyret med kanaler og støbekop. derefter skal de støbes ind i en blanding af tegl og gips. De bliver brændt ud og senere bliver den flydende bronze hældt ind i formen.

Så mange bolde i luften, men sådan er det som regel om foråret.

December 2018

Det er vinter nu og tid til at gå i hi på sit værksted. Der skal leges og mærkes efter. Jeg skal have lagt mig fast på et projekt til Påskeudstillingens tema; "work in progress". Vi skal vise nogle af vores kunstneriske processer for publikum.Jeg overvejer at lave høns. Processen jeg kan vise, kan så være støbning af høns i silikoneforme på stedet. Og eventuelt også at jeg hugger en stor høne fri af sin gipsstøbeform. Det vil se sjovt ud, at der til ferniseringen står en stor klumpet gipsform, som folk så bare må tro på, at der er en høne indeni. Vi får se. Forløbig har jeg lavet nogle små høne-skitser.

Jeg har fået en sjov opgave af et filmselskab. Jeg skal lave en ufærdig skulptur, som en af skuespillerne skal stå og modellere på i en cene. Skulpturen skal forestille en sørgmodig kvinde, der har slået rødder. Samtidig skal filmholdet låne et vist antal skulpturer og noget værktøj og grej, til at bygge en kulisse op med.

 

Marts 2017.

Her i vinter og i det tidlige forår, har jeg arbejdet en del med store krukker. Jeg har indkøbt en såkaldt ekstruder, hvilket kan oversættes til lavdansk: Pølsemaskine. Med den kan jeg hurtigt lave regelmæssige lerpølser, der kan bruges til at pølse større krukker op. Det er dejligt at kunne forholde sig til en anden form end den cirkelrunde på drejeskiven. Særligt er jeg glad for ovaler. Desuden har jeg et ikke tilfredsstillet behov for at tegne og male, som jeg kan få dækket ved at arbejde på de store flader.

Jeg arbejder hen mod den traditionsrige påskeudstilling sammen med de andre syddjurskunstnere på Fuglsøcentret. Temaudstillingen i år er "Rethink" (som i kulturby 2017). Jeg har gentænkt min skulptur af tagrør fra silkeborg, og laver en skulptur af tagrør tiil udstillingen.

Januar 2018

Arbejder for tiden med dyr der lever i Thy Nationalpark. Da jeg skal deltage i en udstilling til maj, der har netop det som tema.
Foreløbig er det blevet til kronhjorte og pibesvaner, både på krukker og som skulpturer.

Desuden er jeg igang med at undersøge mulighederne for at bruge skrald som råmateriale til skulpturer. Det skyldes at jeg er inviteret som gæsteudstiller til en udstilling i Sejs v. silkeborg i sommer, der har skrald som tema.

Endnu et tema er "Citat" til påskeudstillingen på Fuglsøcenteret i Syddjursland. Her arbejder jeg udfra en artikel om ekkorum i de sociale medier.
jeg laver en masse små både med mennesker der sejler  i deres egen sø.

Altså et forår i temaernes tegn, men det gør ikke noget at skulle besvare nogle forventninger udefra. Så hører man da lidt til....

Ekkorum

Ekkorum

Skraldekugler

Skraldekugler

Oktober 2016

Det sidste halve år er gået med mange gode opgaver.

Jeg har modelleret min 89-årige far.

Jeg har lavet en 11 meter høj skulptur til Silkeborg bad. Den blev lavet af siv (tagrør) klipset sammen med over 12.000 klips. To gode veninder hjalp mig med at opføre den på stedet.

Jeg har deltaget i en konkurrence om at lave en plankette til Syddjurs Kommune. Planketten skal bruges til at hædre særlig god arkitektur i kommunen én gang om året. Men jeg vandt desværre ikke. men dog ærefuldt at være med.

Lige nu har jeg den ene arm i gips og kan ikke arbejde på værkstedet. så jeg bruger tiden på at udtænke planer og ansøge om deltagelse i spændende nye projekter.

April 2016

Nu er Påskeudstilling på Fuglsøcenteret sammen med de andre i "Syddjurskunstnere" vel overstået.
Det der varmer hjertet mest er, når man kan se at skulpturer og keramik taler til folk, og får dem til at ville røre. Se lille barn der klapper ko. :-)

Mine skulpturer dette forår bærer tydeligt præg af at jeg endelig, efter 45 års længsel, har købt mig en hest!

Heste er ikke spor nemme at modellere. De er så runde og bløde i deres former, uden ret mange markante fikspunkter at kunne tage udgangspunkt i. Og særligt er min egen hest jo så smuk og dejlig at det er helt umuligt at yde ham retfærdighed. Men jeg kæmper en indædt kamp. Jeg skal nok få skovlen under hesten.

Januar 2016:

Jeg er ved at lave ti små skulpturer til påskeudstillingen i Fuglsøcenteret.
Temaet for Syddjurskunstnernes Påskeudstilling i år er "Ti", fordi kunstnergruppen har tiårsjubilæum.

Det er en leg med sort stentøjsler og glas. Meningen er at sorte kuber skal svæve på fragile glasben. Eller hvis man vender dem bliver det underlige glasgevækster op af en kube. og de ender i et plan, der tilter i et andet plan end kuben. Svært at beskrive med ord...Men kom og se dem til udstillingen.

 

Derudover er jeg ved at lave en søjle i romansk stil. Den er til min "svinering", en kommentar til dansk svinebrug. Ringen står nu på et almindeligt træpodie, og det er slet ikke fint nok til den.

-Og pludselig gad jeg godt at lave flere gorillaer alligevel. Jeg troede ellers det var et overstået kapitel.

 

Oktober 2015

Jeg har været på portrætkursus på Hollufgård i Odense ( Odense Kommunes gæsteatelier) . Lærer var Nana Drewes Brondum der er erklæret naturalist, og meget dygtig både til at modellere og lære fra sig.

Jeg arbejder nu på et forslag til Silkeborg Bad, hvor Dansk Billdhuggersamfund er blevet inviteret til at sende forslag ind. Jeg arbejder i kalkede tagrør.

Ellers har jeg arbejdet med et ko-tema sommeren over til udstillingen i Nykøbing Sjælland her i oktober.

 

Maj 2015

Jeg kæmper nu med at blive færdig med en skulptur til Egnsmuseet Favergården i Ebeltoft.

Den skal stå i det gamle pumpehus. En ca. 140 cm høj keramikskulptur, der forestiller en ung pige der holder en stav højt hævet over hovedet. Skulpturen tager udgangspunkt i en historie, jeg har hørt om den gamle farvers datter. Hendes opgave var at gå ned hver dag og slå på pumpeværket for at løsne rust i det. Det fik mig til at tænke på det med at indrage børn i familiens praktiske liv, men også teenagerens trang til ekspantion og erobring af det liv, der er i vente. Det er det, jeg forsøger at udtrykke. Samtidig er det pigernes og kvindernes ofte glemte betydning for det daglige liv, jeg gerne vil belyse. Hun skal stå i det mørke lidt uhyggelige rum, med al sin livslyst og sejrsfølelse.

Derudover arbejder jeg videre på mine skåle med bemalede begitninger.

armen faldt af og må monteres seperat

armen faldt af og må monteres seperat

kroppen i tre dele

kroppen i tre dele

klar til anden brænding

klar til anden brænding

--------------------------------------

Marts/april  2015

rakubrænding af små skåle til salg på Påskeudstillingen.

Et par gorillaer, der er ved at blive modelleret.

-------------------------

Januar 2015.

Jeg har lavet et par udgaver af "De fire temperementer" til Påskeudstillingen.

Den ene består dels af sandstøbt glas, som jeg har støbt på glasværkstedet på Glasmuseet.

Jeg arbejder videre med at lave min egen farveskala af stentøjsbegitninger, da jeg drømmer om atdyrke det billedmæssige lidt mere. f.eks på størrer fade og potter, men også på kakler.

Jeg er også i gang med at lave nogle skulpturer hvor jeg folder opblødt ler op. det startede med en knogle-ende, men endte med at være et væsen, der omfavner sig selv, eller måske en anden.

En enkelt muffelbrændt gorillafigur er det også blevet til

Ellers går min januar mest med at have en nyopereret hånd og dermed ikke så meget værkstedsarbejde. Men lidt voks til nogle mindre bronzefigurer, kan jeg godt sidde og fedte med.

 

 

-------------------------

2/8 2014

Nu er det sommer, og da der ikke er nogle projekter eller udstillinger der skal være færdige, har jeg tid til at eksperimentere. Lige nu går jeg mest op i kugler og kør. Uden at der er nogen sammenhæng. Jeg har fået en opgave til næste års påskeudstilling, der hedder" de fire temperementer". Så den går jeg og roder med i hovedet og lidt med små modeller.Derudover har jeg kastet mig over min gamle skulptur "Deform" igen, nu i en lidt mindre skala. plus alt det løse

Så som sædvanligt har jeg gang i mange projekter på en gang. Sådan skal det åbenbart være.

KUGLE MED KELTISK MØNSTER OG EN KO MED MÆLK PÅ

KUGLE MED KELTISK MØNSTER OG EN KO MED MÆLK PÅ

Bronzeskulptur til påskeudstilling i Fuglsøcenteret

Tema: kritik af den daglige mishandling af 25.000.000 svin i Danmark

17/3 14 Jeg har lavet en gipsskulptur og en keramik ditto.
idag fik jeg så min bronzeskulptur tilbage fra støbning hos Thomas Andersson. jeg var meget spændt på om den var lykkedes, og blev glædeligt overrasket.
Nu skal der skæres kanaler og støbevinger af. Der skal svejses og patineres. Og så ender det med at bliver en fantastisk skulptur...

numberimages:0-numbercolumns:6

numberimages:0-numbercolumns:6

Trine Guld, Peter Søndergårds Vej 7, 8400 Ebeltoft, tlf. 25122233, trinefengerguld@gmail.com

Webshop fra e-hjemmeside.dk